| |
Na změnu obsahu tohoto situ tě upozorní krátký mail. |
Ludia, ktorí zažívajú Boha ako vzdialeného a myslia si, že ich chce buď len potrestať, alebo sa o nich vôbec nezaujíma, dostanú sa s Bohom do akéhosi systému "má-dať-dal", do trhu zásluh a strát. Nejakým špecifickým spôsobom sa to stáva vo všetkých kresťanských náboženstvách. Ludia sa pokúšajú vyrovnať sa s Bohom. V katolicizme sa to prejavuje ako zákonníctvo a vedie to až k pokusu vyrovnať sa s Bohom skrze odpustky. Osobitne v americkom protestantizme to naberá formu fundamentalizmu. Oboje je pokusom vyvinúť prešpekulovaný systém zákonov a schém myslenia, ktoré sú viac než isté a nemajú ani štrbinky. Takýmto spôsobom človek vždy vie, na čom je. Vytvorí sa niekolko dogiem, celé kresťanské bytie sa založí na týchto "správnych" vetách a človek si je istý, že on sám stojí na tej správnej strane. Kto má ozajstné spoločenstvo s Otcom, nemusí si vytvárať tieto smiešne poistky. Kto je jedno s Otcom, môže si pri ňom odpočinúť a má dokonca slobodu robiť chyby. Kto v sebe nenájde toto útočisko, je často odsúdený k velkej námahe a neustálemu konkurenčnému boju s inými.
Ďalšia rozšírená metóda pozostáva v tom, že s Bohom chceme manipulovať ako se svým majetkom. "Otec je tak ďaleko a vyžaduje odo mňa tak veľa ... Pretože je pre mňa príliš náročné vniknúť do jeho sveta, vopchám si ho do môjho sveta." Dnešné západné kresťanstvo vynašlo tisíc rozličných metód takéhoto manévrovania s Bohom. Redukujeme ho na západný vreckový formát. Miesto toho, aby sme kríž nosili, vešiame si ho okolo krku ako amulet. Nosíme Ježiša ako desiatu a odhryzneme si, keď práve máme chuť. V Amerike neustále počuť vety typu: "Môj Ježiš!" alebo: "Ježiš vyrieši všetky problémy." alebo: "Ježiš vylieči všetky moje rany." Ježiš sa stáva lekárom na udržanie nášho blahobytu. Stáva sa prenosným vlastníctvom - ako všetko v konzumnej spoločnosti. Toto je kresťanstvo bez kríža. Ježišov kríž nám hovorí, že v jeho nasledovaní sme povolaní k opusteniu a odovzdaniu nášho života. Miesto toho si však my vytvárame Boha, ktorý má neustále uspokojovať naše potreby. Moderní americkí televízni kazatelia sľubujú svojmu diváckemu spoločenstvu šťastie, zdravie, peniaze a veľké auto - všetko skrze Ježiša. Kresťanstvo sa stáva "cadillac-vierou", amerikanizmom cez zneužitie Ježišovho mena. Dnes sa to stalo najrozšírenejšou formou kresťanstva v Amerike.
Dlho som nerozumel druhému Božiemu prikázaniu. veď čo je také strašné na tom, ak človek vezme meno Božie nadarmo? To je naozaj také hrozné, keď sa povie: "Bože môj!" alebo: "Preboha!" Nie som priateľom podobných bohorúhavých rečí, nikdy som však nerozumel, ako si táto vec zaslúžila byť takpovediac druhým najdôležitejším prikázaním. Clarence Jordan, baptistický biblista, má na to jedno vysvetlenie, ktoré sa mi prednedávnom dostalo do rúk. Zriedka sa ma niektorá interpretácia Písma tak bezprostredne dotkla a osvietila ma. Zneužiť Pánovo meno, hovorí Jordan, neznamená v prvom rade nadarmo ho vypovedať. Znamená oveľa viac, a síce, zneužívať Boha a náboženstvo ako zámienku pre uspokojenie vlastných záujmov - nech už vyzerajú akokoľvek. Toto je zneužitie Božieho mena. "Meno" znamenalo v starovekom myslení celú osobnosť. Zneužitie mena je zneužitím celej osoby. Je to predsa úžasné, keď máme Boha na svojej strane! V prvej svetovej vojne stálo na úderníkoch nemeckých pušiek: "Boh s nami!" Na americkej dolárovej bankovke je vytlačené: "Dôverujeme Bohu!" Boh musí poslúžiť tak demokratom ako aj republikánom. Boh požehnáva zbrane oboch strán, pretože obaja bojujú za "spravodlivú vec". Ludia, ktorí stoja v ozajstnom zväzku s Bohom ho už nemôžu zneužívať. Môžu sa zriecť manipulovania a manévrovania s Bohom. Oveľa viac sa môžu nechať viesť Bohom k väčším hĺbkam a zrelosti a k novým obzorom. Nedostatok mužskosti znamená aj to, ak má muž strach nechať Boha byť silným. Divý muž dokáže vydržať Božiu silu.
Tento text je ukázkou z knihy Divý muž, duchovné príhovory o oslobodení muža od P. Richarda Rogra, vydané v nakladatelství ZRNO, Dolný Kubín, 1997. Na těchto stránkách jej uveřejňujeme jako studijní text k setkání. Respektujte to prosím a nepoužívejte jej k jiným účelům.