|
|
|
Na změnu obsahu tohoto situ tě upozorní
krátký mail.
Možná jsi byl na zajímavé přednášce a překonal ses -
zapisoval jsi to, co pro tebe bylo důležité.
Nebo jsi přeložil něco z cizího jazyka. Nebo jsi přepsal zajímavou přednášku z kazety.
Pokud to chceš dát k dispozici i ostatním
pošli to webmastrovi.
|
Mužská a ženská spiritualita
Koncem letošního září navštívil Prahu františkánský kněz P. Richard Rohr, aby tu vedl
duchovní seminář. Je tím proslulý, z téhož důvodu ho před lety pozvala i Matka Tereza do
indické Kalkaty. Pražským hostitelem bylo tentokrát laické společenství, jehož někteří členové
ho poznali už dřív, a dokonce neváhali zajet za ním do USA, aby tam vykonali exercicie pod
jeho vedením. Ukázalo se, že pověst nepřeháněla. Otec Richard má charisma zcela jiného
druhu než populární "televizní reverendi". Je naprosto neokázalý, přirozený, skromný, má
mimořádnou schopnost empatie. Je na místě zdůraznit, že samotné pozvání i úspěch celé
akce je dílem iniciativy ryze laické.
Úvodem pražského pobytu otce Richarda byla přednáška na výše uvedené té/na.
Odlišnost mužské a ženské spirituality nepředváděl na hotově vypracovaných formách (jak
se učíme rozeznávat např. umělecké slohy nebo spirituality různých řeholí). Přiblížil ji tím, že
nastínil základní linie životního příběhu muže a ženy, jak jsou dány nezávisle na té či oné
kultuře. Předkládáme stručný výtah z jeho přednášky.
ŽIVOTNÍ CESTA MUŽE
Muž je od dětství připravován na vzestupnou heroickou cestu. Má pak potřebu zažít
zkušenost vlastní síly, vykonat něco velikého - a nelze mu to vymluvit. K tomu potřebuje
značnou dávku idealismu, smysl pro povinnost, odříkavost, plné nasazení, s nímž je spojen
radikalismus, byť šlechetně míněný (tedy i černobílé vidění). Rubem je egocentrismus:
chlapec (mladík) nemiluje Boha, ale je zamilován do myšlenky být zamilován.
Na této cestě číhají nezdary, z poutníka se proto často stává rozhněvaný mladý muž.
Nezvládnutí tu znamená trvalé vykolejení z této cesty směrem “mimo systém”.
Výsledkem je mladý blázen, který nepoznal zkušenost vlastní síly a dobroty
současně. Je proto trvale disponovaný k agresi(čímž nemůže nic ztratit). – Toto
negativistické vyústění lze zjistit už v závěru dospívání, tedy po dvacítce (pozor:
trvání adolescence se dnes často prodlužuje až do třicítky).
Nedojde-li k tomuto vykolejení, dosáhne muž jakési identity, přesto ho čeká
přibližně mezi 35. a 50. rokem krize vlastních mezí (též “krize středního věku”).
Spouštěčem je zkušenost, že nemůže vše. Schémata hrdinských ztečí už nefungují.
Dochází k zpochybnění životního smyslu, nastávají “temné noci” vnitřních bojů. Je to setkání s křížem. Muž může reagovat trojím způsobem.
- Nutkavě pokračuje po vzestupné cestě, aby se vyšplhal ještě výš: více peněz, sexu,
moci, prestiže. Výsledkem je starý blázen.
- Vydává se cestou roztrpčení, hledá, koho obvinit za svou rezignaci. Utrpěná zranění se
mu nestanou "svatými ranami". Přestává důvěřovat milovat riskovat smát se. Stává se
cynikem - k bolestnému zklamání svých dětí.
- Vykročí na cestu moudrosti (potřebuje duchovní vedení, protože stará pravidla
neplatí). Učí se opouštět, vzdávat se toho, na čem lpěl redefinuje úspěch, vítězství. Konečně
má dost jistoty, aby snesl nejistotu. Modlitba přestává být autostylizací a stává se nutností,
aby přežil. Obléká si ducha Kristova. - Výsledkem je svatý blázen, osvobozený od narcismu;
nebrání Bohu, aby ho vedl.
ŽIVOTNÍ CESTA ŽENY
S výjimkou posledních desetiletí v západní kultuře, kdy se žena od počátku ubírá vzestupnou
cestou mladého muže, byla vždy její cesta sestupem. Ve všech kulturách (dříve i v té
naší je od dětství uváděna do "podřadného postavení" (slabost závislost atd.). Zakouší své
meze, bezmoc, "krvácení", prohry. V poznání, že život je těžký: a ve srozumění s bolestí má
náskok před chvástavě předstírajícím mladým mužem (jemuž proto bývají jeho meze
připomenuty alespoň iniciačními rituály).
Na rozdíl od mladíka si dívka "pouští věci dovnitř" (mladík platí za jejich nepřipouštění
mnohým ze své duše). Je proto zranitelná. Její sestupná cesta muže být zničující (výsledkem
je pak ženská sebeničivá obdoba mladého blázna).
Nedojde-li k tomuto vykolejení, vytváří se v ženě dispozice, která ve vztahu k Bibli a
spiritualitě znamená určitou výhodu Ježíš totiž přišel v mužském těle, ale s "ženskou" duší.
Žena však má “pomalý start”. V Bibli ji Ježíš zásadně povzbuzuje, aby se pozdvihla (a
věřila sobě i Bohu v sobě). Žena tak dosahuje vlastní propustné identity. Chápe sebe
samu pružněji (pro dobro i pro zlo), více se nechává ovlivňovat, více o sobě pochybuje,
leckdy nadmíru.
Třetí a čtvrté desetiletí života je prací těla i duše, zápolením s "obyčejnými věcmi".
Možná, že si žena ani neuvědomuje, že "to vše uchovává ve svém srdci". Nemá-li lásku,
podporu, čas, může zpovrchnět. Život se pak stává pouhým řešením problémů a tlacháním,
což neznamená, že se neblíží bouře.
Krizi středního věku (mezi 42. a 49. rokem) nespouští jednorázové drama, ale série
"malých křížů" Dostavuje se ztráta smyslu, smutek i hněv (na vše, co jí "bránilo být sama
sebou). Také žena v této době přehodnocuje K zdárnému přežití potřebuje moudrou starou
bábu a dobrou spiritualitu. Na krizi muže reagovat rovněž trojím způsobem.
- Na rozdíl od muže ji krize nesrazila z koně (nebyla na něm), žena se s ní
vyrovnává snáze a překonává ji růstem síly (po padesátce). Pokud ji užívá jen k
sebeobhajobě a obviňování ostatních, pokud chce mít na vše svůj názor a vždycky poslední
slovo, stává se čarodějnicí na koštěti, protějškem mužského starého blázna.
- Nepřetvoří-li bolest v chápavé milosrdenství, vydává se i ona cestou roztrpčení a
zahořkne.
- Může se však vydat cestou moudrosti, jíž dosáhne podivuhodným spojením
zranitelnosti a síly. Získává smysl pro paradox, pro tajemství, pro soucítění a odpouštění.
Stává se “ženou silnou”, jak ji zná Písmo, milovanou dcerou Boží, ženským protějškem
svatého blázna. Může vést, být partnerem, následovat, podle toho, jak je třeba.
Lidé handicapovaní se zpravidla ubírají “ženskou cestou”. - Růst síly u ženy ohrožuje muže,
protože ten v té době sestupuje. Silná stará žena a mírný starý muž jsou univerzálními
prototypy a mohou se setkat jako partneři.
Převzato z Perspektiv 10/2001; scan oM